وبلاگ دریچه

جهان را از «دریچه» ما ببینید

وبلاگ دریچه

جهان را از «دریچه» ما ببینید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

فرانس تی وی انفو- در برابر ستون های قرنتسی[i] آمفی تئاتر بصرا، یکی از زیباترین آمفی تئاترهای جهان در جنوب سوریه، دهها جوان در حال عکس گرفتن هستند. این آمفی تاتر که از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی در خطر ثبت شده است، بر خلاف آمفی تئاترهای پالمیرا و شهر تاریخی حلب، از جنگ جان سالم به در برد.


برخی از این 150 بازدیدکننده صدها کیلومتر راه طی کرده اند تا در برنامه بازدید از آمفی تئاتر بصرا که زیر نظر وزارت گردشگری سوریه ترتیب داده شده، شرکت کنند. مثلا عبدالعزیز که از حلب خود را به اینجا رسانده است.

این دانشجوی 23 ساله که بر بالای سکوهای بازالتی آمفی تئاتر ایستاده، با شگفتی میگوید:«انتظار داشتم اینجا را ویران شده ببینم. اما از این جنگ بیرحمانه جان سالم به در برده است».

آمفی تئاتر بصرا یکی از بزرگترین و در عین حال سالم ترین آمفی تئاترها در خاورمیانه است. اگرچه این بنا از جنگ جان سالم به در برد، اما آثار درگیریها بر تن آن باقیست. آثار گلوله روی دیوار صحنه نمایش، و همینطور بر روی ستونهای عظیم و سفید آن قابل مشاهده است.

وافی الدوس، رییس شورای محلی بصرا میگوید:«خسارات وارد شده به آمفی تئاتر بیش از دو تا پنج درصد نیست.» شهر باستانی بصرا همچنین به خاطر ویرانه های معروف دوره بیزانس، کلیساها، مساجد و مدارس دینی تاریخی اش، در زمره شش منطقه تاریخی سوریه است که در سال 2013 از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت.

در سال 2011 و پیش از شدت گرفتن جنگ در سوریه، این تئاتر میزبان جشنواره موسیقی بزرگی بود که فیروز، خواننده شهیر لبنانی نیز در آن حضور داشت. در سال 2004 نیز ارکستر فیلارمونیک میلان برنامه ای با حضور چهار هزار تماشاگر در این مکان اجرا کرده بود.

رییس شورای محلی بصرا به خبرگزاری فرانسه میگوید که مقامات سوریه مشتاقند با از بین بردن آثار جنگ بار دیگر چنین برنامه هایی را از سر بگیرند.

بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، درآمد سوریه از گردشگری در سال 2010 حدود 4 میلیارد دلار بود که دومین منبع درآمد ارزی این کشور پس از صادرات نفت بود. اما اکنون نه تنها این منبع کاملا از بین رفته، بلکه در سراسر سالهای جنگ، این اماکن تاریخی دچار خسارت و تخریب شده اند. در سال 2015 گروه داعش شهر دو هزار ساله پالمیرا [تدمر] را نابود کرد. شهر باستانی حلب و نیز دژ شهسواران در استان حمص سوریه نیز از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی در خطر ثبت شدند.

در آمفی تئاتر بصرا، منال که همراه با دختر هفت ماهه اش آمده میگوید:«نمیتوانیم به خارج سفر کنیم. ولی مهم نیست. داخل سوریه گردشگری میکنیم».



[i] منسوب به شهر قرنتس، شهری در یونان باستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی